Nama dan Bisnes
Language : Bahasa Malaysia and English
Ada banyak! Nama adalah langkah pertama membina jenama perniagaan yang hebat :)
Membina jenama adalah antara strategi perniagaan yang penting. Langkah pertama dalam membina jenama adalah memilih nama perniagaan anda. Nama perniagaan sebaiknya mempunyai antara ciri-ciri tersebut dalam membina jenama yang kuat:
1. Ianya patut menunjukkan manfaat perniagaan tersebut: Petronas, Air Asia & Microsoft
2. Ianya patut menunjukkan ciri-ciri produk melalui perbuatan & warna: Sunkist Oranges, Pizza Hut & Burger King
3. Mudah untuk disebut, dikenali dan diingat: Google, Yahoo & Amazon
4. Berbeza dengan nama lain yang terkenal: McDonalds, Kodak & Toyota
Menggunakan nama sendiri adalah strategi yang baik oleh kerana menepati keempat-empat ciri-ciri diatas, contoh: Dell Computers, Aminah Hassan & Beras Faezah :) Namun, perlu juga menggunakan strategi meningkatkan nama jenama untuk memastikan nama jenama kita terus dikenali.
Name and Business
There are many! Name is the first step to build a great business brands:)
Build brand are among the most important business strategy. The first step in building a brand is to select your business name. Your business name should have between those features in building a strong brand:
1. It should show the business benefits: Petronas, Air Asia & Microsoft
2. It should show the product features through deeds & Characters: Sunkist Oranges, Pizza Hut & Burger King
3. Easily referred to, known and remembered: Google, Yahoo & Amazon
4. Unlike other famous names: McDonalds, Kodak and Toyota
Using the name itself is a good strategic fit because of the four characteristics above, eg, Dell Computers, Aminah Hassan & Rice Faezah:) However, we should use strategies to increase brand names to ensure that we continue to brand name known.
0 comments:
Post a Comment