Kenapa Gagal? - Why FAIL?

Kenapa Entrepreneur GAGAL Mencapai Impian Mereka?!


Language Bahasa Malaysia and English


Kebanyakan entrepreneur menyedari perniagaan itu merupakan sesuatu HEBAT seperti yang kita ketahui 9/10 punca rezeki itu datangnya daripada perniagaan. Ramai yang menceberi bidang perniagaan dengan harapan untuk memperolehi kekayaan dan kesenangan maka bidang perniagaanlah yang sepatutnya mereka pilih.

Namun demikian, "langit tidak selalunya cerah", tidak semua perniagaan yang entrepreneur jalankan mendatangkan hasil yang begitu memberangsangkan. Mengikut statistik,

* 80% entrepreneur baru gagal dalam masa 2 tahun
* 80% entrepreneur gagal dalam masa 3 tahun berikutnya

Ini bermakna hanya 4% sahaja entrepreneur yang benar-benar boleh bertahan selepas 5 tahun operasi.

Dimanakah kedudukan anda? Umum mengetahui banyak faktor yang menyebabkan keadaan ini berlaku. Modal, persaingan, pengurusan, pemasaran, produk yang bagus dan sebagainya merupakan fenomena yang biasa anda tempuhi. Namun untuk survival, saudara / saudari perlu mendapatkan nasihat daripada pakar khususnya pakar yang sudah berjaya dalam perniagaan.

Jika kita lihat orang yang berjaya seperti Tiger Wood, beliau masih lagi mempunyai jurulatih yang terus membimbingnya untuk berjaya. Begitu juga dalam perniagaan, Saudara / saudari perlu mempunyai mentor untuk membantu saudara / saudari supaya terus berjaya.




Why Entrepreneur fail to reach their dreams?

Most entrepreneurs recognize that business is something that we know offers like 9 / 10 provided the source is coming from business. Many who venture into business with the hope to obtain wealth and comfort of the business should they choose. However, "the sky is not always clear, not all entrepreneurs run a business that brings results so promising. Based on statistics,

* 80% of new businesses fail within 2 years
* 80% of businesses fail within the next 3 years

This means that only 4% only entrepreneur who really can survive 5 years after operation.

Where is your position? Common knowledge that many factors causing this situation occurs. Capital, competition, management, marketing, product and so is a good phenomenon that your regular period. However, for survival, brother / gentlemen should seek advice from experts, especially experts who have been successful in business.

If we look at successful people such as Tiger Wood, he still has a coach who continues to guide to succeed. Similarly in business, Civil / gentlemen should have a mentor to help you / gentlemen to continue to prosper.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...