Inovasi = Ubah 10% sahaja

Inovasi = Ubah 10% sahaja

Language Bahasa Malaysia and English

"Inovasi (Innovative) bermaksud mengubah sesuatu yang sedia ada menjadi yang baru @ menambahbaikkan. Kreatif pula bermaksud mencipta sesuatu yang baru. "

Bagi kebanyakkan perniagaan yang berjaya dalam era ini adalah perniagaan yang inovatif oleh kerana terlalu banyak perniagaan yang sedia ada di pasaran. Oleh itu usahawan harus memikirkan bagaimana untuk memasarkan sesuatu produk dengan kreatif.

Rahsia untuk menjadi innovative, senang sahaja. Iaitu, hanya ubah 10% sahaja daripada “original’. Tidak perlu ubah terlalu banyak.

Contoh perniagaan yang berjaya ketika ini adalah mereka yang hanya mengubah 10% sahaja dari model asal :

  • Model asal adalah kedai nasi lemak. Model inovatif adalah kedai nasi lemak yang lebih moden mengikut standard(contoh: Nasi Lemak Antarabangsa)
  • Model asal adalah kedai kopi. Model inovatif adalah kedai kopi berprestij (contoh: Starbucks)
  • Model asal adalah kereta Wira. Model inovatif adalah menjual kereta Proton ( contoh : Model Kereta Proton Wira ke Model Wira SE :) )


Mengubah terlalu banyak sesuatu model perniagaan akan mengelirukan pengguna- dan menyukarkan promosi anda. Mengubah sedikit sahaja (10%), tidak akan mengelirukan pengguna oleh kerana pengguna agak biasa/familiar dengan model asal.

Bila anda melakukan perniagaan, tidak kira perniagaan Internet atau bukan Internet, fikirkan bagaimana anda boleh bezakan diri anda dan pesaing dengan hanya 10%!


Innovation = Change only 10%

"Innovation (Innovative) means a change to the existing new @ enhance. Creative also means creating something new."

For the most successful business in this era of innovative business is because too many of the existing business in the market. Therefore, entrepreneurs must think about how to market a product with creativity. Secret to be innovative, good only. That is, only change from 10% only "original". No need to change too much.

Examples of successful business when they are the only change only 10% of the original model:

  • Model is the original shop nasi lemak. Innovative model is the nasi lemak store more modern standards (eg Nasi Lemak Antarabangsa)
  • Model is the original coffee shop. Innovative model is prestigious coffee shops (eg Starbucks)
  • Model is the original car Wira. Innovative model is to sell Proton (example: Model Cars Proton Wira Wira SE:))

Change too much of a business model will complicate and confuse the user-campaign. Change only slightly (10%), will not mislead consumers because consumers fairly common / familiar with the original model.

When you do business, irrespective of non-Internet or Internet business, think how you can off yourself and your competitors with only 10%!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...